בין 3 ל-10% סובלים מהזעת יתר- מה הפתרונות?

גם כשאנחנו מבינים שזיעה היא מנגנון חיוני, שמקרר את הגוף ומסלק מתוכו פסולת, אנחנו לא אוהבים להזיע. כשמדובר על הזעת יתר – מצב שבו הזיעה קולחת באזור מסוים בגוף או בכמה מקומות גם אם לא מאוד חם וגם ללא מאמץ גופני משמעותי – המצוקה כבר הופכת למשמעותית, ובעיקר נגרמת לאלו שסובלים מתופעה זו מבוכה רבה. כדאי לדעת שמדובר בתופעה לא נדירה: השכיחות שלה באוכלוסייה, ברמת חומרה כזו או אחרת, היא בין 3 ל-10%, אם כי כמובן שאי אפשר להתנחם בכך שמדובר בצרת רבים. כן אפשר להתנחם בכך שישנם פתרונות, ובפרט 3 דרכי טיפול אפשריות: הזרקת בוטוקס, מכשיר שנקרא miraDry וניתוח.

הזרקת בוטוקס למניעת הזעת יתר

בוטוקס הוא חומר פופולרי למדי במסגרת הרפואה האסתטית. השימוש העיקרי בהזרקת בוטוקוס לטובת טשטוש קמטי ההבעה בחלק העליון של הפנים, טיפול שהפך נפוץ בשנים האחרונות, אבל רעלן זה מתאים גם להפחתת הזעת יתר.

מנגנון הפעולה של בוטוקס, או בשמו המדעי טוקסין הבוטולינום, הוא נטרול הקשר העצבי בין המוח לבין השריר שמפעיל את בלוטות הזיעה (וזאת באמצעות חסימת שחרור מוליך עצבי חשוב שנקרא אצטילכולין). באמצעות הזרקת בוטוקס לבתי השחי ניתן לצמצם במידה ניכרת את הפרשת הזיעה באזור זה, ועוד מקום בגוף שעלול להתאפיין בהזעת יתר ושהזרקת בוטוקס אליו תסייע לצמצם את הבעיה הוא כפות הידיים.

החיסרון העיקרי של טיפול בהזעה מרובה עם בוטוקס הוא שהתוצאות זמניות – לאחר חצי שנה עד שנה פגה ההשפעה של החומר על השריר שמפעיל את בלוטות הזיעה, והתופעה המתסכלת מתחדשת (אלא אם כן עוברים שוב את הטיפול).

טיפול באמצעות miraDry

מירה-דריי הוא מכשיר חדשני שפותח בארה"ב, קיבל את אישור ה-FDA ומאפשר להיפטר לצמיתות מהזעת יתר בבתי השחי. לפי מחקרים שונים 

טיפול בהזעת יתר

שבוצעו בקרב אנשים שסבלו מהזעה עזה, לטכנולוגיה פורצת דרך זו ישנם 90% הצלחה – כלומר אצל 9 מכל 10 מטופלים חל שיפור משמעותי מאוד לטובה, וזאת ללא תופעות לוואי או כאב.

עוד כדאי לדעת שמדובר בטיפול לא פולשני אשר מבוסס על אנרגיה אלקטרו-מגנטית. אנרגיה זו מייצרת חום שמחמם את האזור שבין העור לבין שכבת השומן, ורק את האזור הזה שבו נמצאות בלוטות זיעה, כך שאין פגיעה בשרירים, ברקמות שומן, ברקמות עור, בבלוטות לימפה או בכל מרכיב אחר – אלא רק בבלוטות הזיעה. במקום בלוטות הזיעה שנהרסות מהחום לא גדלות חדשות, כך שהאדם נהנה מהפחתה דרמטית של כמות הזיעה, ולתמיד.

יתרון נוסף של מכשיר ה-miraDry הוא שמדובר בטיפול לא פולשני, שנמשך כשעה ומאפשר חזרה מידית לשגרה מלאה. תופעות הלוואי פשוטות – אי נוחות, נימול, נפיחות ואדמומיות באזור בתי השחי – וחולפות מעצמן תוך זמן לא רב.

 

ניתוח

אופציה נוספת של טיפול בהזעת יתר היא הליך כירורגי שבמסגרתו הרופא המטפל שואב או מגרד בלוטות זיעה מבתי השחי. כדאי לציין שגם לצורך ניתוח זה פותחו טכנולוגיות חדשניות שהפכו אותו לפחות כואב, אולם גם כך נותרות צלקות בבתי השחי, נדרשת החלמה של מספר ימים ועוד קודם לכן אשפוז של מספר שעות ובנוסף התוצאות פחות אפקטיביות ביחס לשיטות הקודמות (אם כי בדומה לטיפול עם מירה-דריי הן נשמרות לצמיתות).

סגירת תפריט