למה משמש בוטוקס?

בוטוקס הוא אחד המונחים המוכרים במיוחד בתחום הרפואה האסתטית, וגם אחד הטיפולים הפופולריים ביותר. חומר זה – ששמו הרפואי, אגב, הוא טוקסין בוטולינום – משמש בעיקר להצערת פנים ובפרט לטשטוש קמטים בשליש העליון, כלומר באזור העיניים ובמצח, אבל כדאי לדעת שהוא עשוי להיות אפקטיבי מאוד גם למטרות אחרות לגמרי.

איך בוטוקס תורם להצערת פנים?

בוטוקס, וכך גם דיספורט – מותג נוסף שמיוצר אף הוא מחיידק הקלוסטרידיום בוטולינום, כך שפעולתו זהה כמעט לחלוטין לבוטוקס – הוא למעשה רעלן, אולם בכמות המזערית שבה הוא מוזרק לפנים השפעתו חיובית ולא מסוכנת. פעולתו של חומר רב עוצמה זה מבוססת על נטרול שחרור אצטילכולין, ומאחר שמוליך עצבי זה מעביר פקודות לשרירים, הרי שנטרול האצטילכולין חוסם את הפקודות מהמוח לשרירים ובדרך זו נמנעת פעילות יתר שלהם אשר מובילה לקמטים בפנים.

חשוב לציין שישנם שני סוגי קמטים בפנים: קמטי הבעה, שנקראים גם קמטים דינמיים, וקמטים סטטיים. הקמטים הדינמיים הם תוצר של פעילות רבה של השרירים בפנים, שהרי כל הבעות הפנים שלנו, ואפילו כאלה שהן ניואנסים, מפעילות שרירים רבים – וגם מייצרות קמטים, שמטבעם הולכים ומעמיקים עם השנים. הקמטים הסטטיים הם תוצאה של הפיכת העור לדק יותר ובנוסף הכמויות הקטנות יותר של קולגן ואלסטין שמייצר הגוף (קולגן ואלסטין הם שני חלבונים שמעניקים לעור מראה גמיש ומוצק).

באזור המצח ובצידי העיניים ישנם בעיקר קמטים דינמיים, ועל כן הזרקת בוטוקס לאזורים אלה משפרת משמעותית את המראה החיצוני. בחלק התחתון של הפנים רוב הקמטים הם סטטיים והבוטוקס לא מצליח לטשטש אותם – קמטים אלה ניתנים למילוי ע"י חומרים שונים ובפרט חומצה היאלרונית.

איך מתבצעת הזרקת בוטוקס לפנים?

כאמור הזרקת בוטוקס מתאימה כשהמטרה היא החלקת קמטים בצדי העיניים, בין הגבות ובמצח. חשוב מאוד לעבור את הטיפול האסתטי הנפוץ (בארה"ב, למשל, בוצעו למעלה מ-7 מיליון הזרקות בוטוקס בשנת 2016) אצל רופא מיומן, שאמון על בחירה מדויקת של הנקודות אליהן מוזרק החומר רב העוצמה וכן על מינון מדויק שלו. הסיבה לכך היא שרק ביצוע מוקפד של הזרקת הבוטולינום טוקסין מבטיחה מצד אחד טשטוש קמטים אפקטיבי וניכר לעין ומצד שני רמת בטיחות מרבית, ובפרט מניעת נטרול פעילות שרירים הכרחית – מצב שעלול להוביל לחוסר יכולת של האדם להביע רגשות ותחושות ולייצר מראה קפוא ומאולץ.

ההזרקה עצמה נמשכת כרבע שעה, תופעות הלוואי קלות מאוד (בעיקר אדמומיות מועטה בפנים) והחזרה לשגרה מידית. תוצאות הזרקת בוטוקס למצח, לצידי העיניים ולאזור שבין הגבות מחזיקות מעמד כ-4 חודשים עד חצי שנה, ולאחר מכן ניתן לעבור שוב את הטיפול הכאמור קל למדי.

שימושים נוספים בבוטולינום טוקסין

אמנם בוטוקס מזוהה עם החלקת קמטים והצערת פנים, אבל כדאי לדעת שלרעלן זה ישנם שימושים אחרים, חשובים ורבי ערך לא פחות.

שימוש אחד, גם הוא אסתטי בעיקרו, הוא מניעת הזעת יתר. הזעה מרובה פוגמת במידה ניכרת באיכות החיים של האדם ובעיקר מייצרת מבוכה עזה ולפעמים אף מונעת ממנו לקחת חלק באינטראקציות חברתיות שונות. הבוטוקס מצליח לחסום את המסרים שמעביר המוח לבלוטות הזיעה (בפנים, בגב, בכפות הידיים ובבתי השחי, בהתאם למאפיינים הספציפיים של הזעת היתר של המטופל/ת) כך שהן "לא יודעות" שעליהן לייצר זיעה, וכך נמנעת התופעה המביכה. חשוב לציין שגם טיפול זה מחייב מיומנות גבוהה מאוד, כדי לפתור את המצוקה מצד אחד ומצד שני לא לחסום יותר מדי בלוטות זיעה שהרי להזעה תפקידים חשובים (ובפרט סילוק רעלים מן הגוף וקירורו).

שימושים אחרים בבוטולינום טוקסין הם תיקון עין עצלה, הקלה על כאבים וכן הפחתת הסימפטומים המציקים של תסמונת השלפוחית הרגיזה.

סגירת תפריט