מונחים שכדאי להכיר לפני הזרקת חומרי מילוי

חומרי מילוי הם דרך אפקטיבית מאוד ופשוטה יחסית להעניק לפנים שלנו מראה רצוי, צעיר יותר ומחמיא גם ללא ניתוח ותקופת החלמה ממושכת. לפני שמבצעים הזרקת חומרי מילוי כדאי להכיר את המונחים הרלוונטיים העיקריים:

בוטוקס

בוטוקס אמנם אינו חומר מילוי בהגדרתו הקלאסית, אבל מאחר שהוא מצליח להחליק קמטים באפקטיביות רבה, ולמעשה מהווה את אחת האופציות הפופולריות ביותר לטיפולי הזרקות שמטרתם הצערת פנים, נהוג לכלול גם אותו בקטגוריה זו.

הבוטוקס מתאים בעיקר לטשטוש קמטי הבעה שנוצרים בחלק העליון של הפנים – במצח, בין הגבות ובצדי העיניים – כתוצאה מפעילות שרירים. פעולת חומר זה מבוססת על חסימת שחרור מוליך עצבי שנקרא אצטילכולין, כך שהמסרים מהמוח לא מגיעים לאותם שרירים והתוצאה היא פנים חלקים יותר ובעלי חזות צעירה יותר. חשוב מאוד להקפיד על מינון מדויק של כל זריקת בוטוקס וכן על בחירה מושכלת של הנקודות אליהן מוזרק החומר – וזאת על-מנת שמצד אחד השינוי במראה החיצוני יהיה משמעותי ומצד שני לא תיווצר חזות מאולצת וקפואה משהו כפי שהיה בעבר, לפני שנרכשה המיומנות של שימוש מושכל באופציה של הזרקת בוטוקס.

טוקסין הבוטולינום

שמו המדעי של הבוטוקס, שמופק מבקטריה ששמה חיידק הנקנקת האנארובי (Clostridium Botulinum).

דיספורט

שם מסחרי של מוצר נוסף אשר מבוסס על טוקסין הבוטולינום, כמו הבוטוקס המוכר והנפוץ יותר.

חומצה היאלרונית

חומצה היאלרונית היא חומר שמיוצר ע"י הגוף שלנו באופן טבעי. בגופו של אדם במשקל ממוצע של כ-70 ק"ג יהיו כ-15 גרם של חומצה זו, ומתוכם כ-5 גרם יתפרקו וייווצרו מחדש כל הזמן. הבעיה היא שעם השנים מואט קצב הייצור של החומצה ההיאלרונית, וזוהי גם אחת הסיבות להיווצרותם של קמטים וחריצים בפנים, כמו גם לאובדן נפחים באזורים שונים ובפרט בלחיים.

בהתאם הזרקת חומצה היאלרונית היא טיפול אסתטי נפוץ מאוד, ובפרט להקניית נפח מחמיא יותר לאזורי פנים שונים ולהחלקת קמטים בחלק התחתון של הפנים. בנוסף הזרקת חומצה היאלרונית מעודדת את הגוף לייצר עוד קולגן, וגם לכך תרומה חיובית למרקם עור הפנים ולהצערתו. ניתן להשתמש בחומצה היאלרונית גם לטובת עיצוב השפתיים.

רסטילן

אחד השמות המסחריים של חומצה היאלרונית. מוצר זה מתאים למגוון רחב של טיפולים ובהם מילוי לחיים שקועות, טשטוש קמטים ועיבוי שפתיים.

ג'ובידרם

שם מסחרי נוסף של מוצר שבמהותו הוא חומצה היאלרונית, ואשר משמש אף הוא לטיפולי הצערת פנים שונים.

ביו-אלקמיד

חומר כימי על בסיס פולימר שמשמש מנתחים פלסטיים להחלקת קמטים בצדי האף ובאזורים נוספים בפנים, וכן לעיצוב שפתיים. חשוב להדגיש שביו-אלקמיד עלול לגרום למצוקות רפואיות, ועל כן מומלץ כי ייעשה בו שימוש רק במקרים ספציפיים ועל בסיס שיקול דעת מעמיק של כירורג פלסטי מנוסה במיוחד. יתרון של ביו-אלקמיד הוא עמידותו לטווח ארוך יחסית.

סיליקון

חומר נוסף שמאפשר שינוי עמיד לפרק זמן ארוך אבל עלול לגרום גם לסיבוכים שונים, ועל כן מחייב זהירות רבה במיוחד. מגיע בצורת ג'ל שכולל מיקרו טיפות של החומר שמשמש גם לייצור שתלים עבור ניתוחי הגדלת חזה, אם הוא החומר הנבחר (בעיקר עבור עיבוי שפתיים) חשוב להקפיד על מינון נמוך כדי למנוע היווצרות גושים. בהתאם נדרש מספר רב יחסית של טיפולים, שלאחר כל אחד מהם נוצרת מעטפת קולגן סביב הסיליקון וכך בעצם מושג העיבוי הרצוי.

קולגן

חלבון נפוץ מאוד בגופנו (כ-6% מהמשקל של אדם ממוצע, וכרבע מכלל החלבונים שיש לנו בגוף). הקולגן הוא המרכיב העיקרי בסיבי תאים רבים ובפרט בתאי עור, ובהתאם טיפולים אסתטיים רבים מבוססים על עידוד הגוף להאיץ את קצב הייצור של הקולגן, וניתן גם לבצע הזרקות על בסיס קולגן או מקבילות סינתטיות שלו.

ארטקול

חומר סינתטי דמוי קולגן שמשמש לעיצוב שפתיים.

מה עוד חשוב לדעת על הזרקת חומרי מילוי לפנים?

הזרקת חומרי מילוי לפנים – בין אם מדובר בבוטוקס, בין אם זוהי חומצה היאלרונית ובין אם סיליקון או ביו-אלקמיד – נמשכת זמן קצר מאוד, לא כרוכה בכאב ואין לה כמעט תופעות לוואי פרט לנפיחות קלה ואדמומיות שנעלמות מעצמן. בהתאם החזרה לשגרה מהירה מאוד, והתוצאות טובות עד מצוינות.

הזרקת בוטוקס מחזיקה מעמד כ-4 חודשים עד חצי שנה, הזרקת חומצה היאלרונית בין 6 חודשים לשנה וכאמור סיליקון וביו-אלקמיד עשויים להחזיק מעמד זמן רב יותר אולם יש להשתמש בהם רק במקרים ספציפיים.

טיפולים אסתטיים לגוף ולפנים

 

סגירת תפריט